Do zadań Służby Bezpieczeństwa i Higieny Pracy należy:
1) przeprowadzanie kontroli stanu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przestrzeganie przepisów i zasad w tym zakresie w Urzędzie;
2) sporządzanie okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierających propozycję przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych w celu eliminacji zagrożeń życia oraz zdrowia pracowników a także mających na celu poprawę warunków pracy;
3) współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi w zakresie organizowania szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych pracowników;
4) współpraca z laboratoriami i innymi jednostkami w zakresie przeprowadzania badań i pomiarów czynników szkodliwych lub warunków uciążliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy;
5) współdziałanie z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami w tym także w zakresie organizacji okresowych badań lekarskich;
6) udział w opracowywaniu zakładowych układów zbiorowych, zarządzeń, regulaminów i instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy;
7) prowadzenie dokumentacji dotyczących wypadków przy pracy a także wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy;
8) współdziałanie ze społeczną inspekcją pracy oraz zakładowymi organizacjami związkowymi w zakresie podejmowanych przez pracodawcę działań mających na celu przestrzegania przepisów i zasad bhp oraz poprawę warunków pracy pracowników;
9) inicjowanie i rozwijanie na terenie Urzędu różnych form popularyzacji problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii;
10) prowadzenie doradztwa w zakresie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
11) realizowanie innych zadań wynikających z Kodeksu Pracy oraz Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy.