Prowadzenie spraw dotyczących scalenia i podziałów nieruchomości
Zakres stosowania
Dotyczy nieruchomości położonych na obszarach przeznaczonych w planach miejscowych na cele inne niż rolne i leśne, jeżeli jego warunki określa plan miejscowy.
- Sposób załatwiania sprawy:
Wszczęcie procesu scaleniowo podziałowego następuje z urzędu lub na wniosek właścicieli lub użytkowników wieczystych posiadających ponad 50% powierzchni gruntów objętych scaleniem.
O przystąpieniu do scalenia i podziału nieruchomości decyduje Rada Miejska w drodze uchwały, określając w niej granice zewnętrzne gruntów objętych scaleniem i podziałem.
Właściciele i użytkownicy wieczyści oraz samoistni posiadacze nieruchomości objętych scaleniem i podziałem są uczestnikami postępowania w sprawie scalenia i podziału. Mogą również wybrać ze swojego grona radę uczestników scalenia w liczbie do 10 osób. Rada ta posiada uprawnienia opiniodawcze.
Projekt uchwały Rady Miejskiej o scaleniu i podziale podlega zaopiniowaniu przez radę uczestników scalenia oraz wyłożeniu do wglądu uczestnikom postępowania na okres 21 dni.
W okresie kiedy projekt uchwały wyłożony jest do wglądu, uczestnicy postępowania mogą składać na piśmie wnioski, uwagi i zastrzeżenia do tego projektu. We wnioskach uczestnicy postępowania mogą wskazywać działki gruntu, które chcieliby otrzymać w zamian za dotychczas posiadane nieruchomości objęte scaleniem i podziałem. Złożone wnioski, uwagi i zastrzeżenia podlegają zaopiniowaniu przez radę uczestników scalenia.
Rada Miejska podejmuje uchwałę o scaleniu i podziale nieruchomości. Uchwałę doręcza się uczestnikom postępowania, których adresy są znane, a ponadto informację o podjęciu uchwały podaje się do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości oraz na stronach internetowych Urzędu Miasta, a także przez ogłoszenie w prasie lokalnej. Czynności związane z przeprowadzeniem postępowania w sprawie scalenia i podziału wykonuje Prezydent Miasta.
Uchwała stanowi podstawę do:
1) zamknięcia istniejących ksiąg wieczystych;
2) założenia nowych ksiąg wieczystych i ujawnienia w nich praw do nieruchomości powstałych w wyniku scalenia i podziału;
3) ujawnienia nowego stanu prawnego nieruchomości w katastrze nieruchomości;
4) wyznaczenia i utrwalenia na gruncie granic nieruchomości powstałych w wyniku scalenia i podziału;
5) wprowadzenia uczestników postępowania na nowe nieruchomości.
- Wymagane dokumenty:
brak
- Termin załatwienia sprawy:
brak możliwości określenia terminu
- Opłaty:
Nie podlega Opłacie Skarbowej na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 lit. h ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2015 r.783 z poźn. zm.)
- Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2015 roku poz. 1774 z późniejszymi zmianami),
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 maja 2005 r. w sprawie scalania i podziału nieruchomości (dz.u. Z 2005 r. Nr 86 poz.736)
- Informacje dodatkowe:
- Jeżeli proces scalenia i podziału został zainicjowany na wniosek, Prezydent w okresie 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku, przeprowadza analizę okoliczności uzasadniających dokonanie scalenia i podziału. Wyniki analizy przekłada Radzie Miejskiej wraz z projektem uchwały o przystąpieniu do scalenia i podziału, lub o odmowie przystąpienia do scalenia i podziału.
- Koszty związane ze scalaniem i podziałem nieruchomości ponoszą uczestnicy postępowania proporcjonalnie do powierzchni posiadanych przez nich nieruchomości objętych scaleniem i podziałem, jeżeli postępowanie zostało przeprowadzone na ich wniosek.
- W zamian za nieruchomości objęte scaleniem i podziałem każdy z dotychczasowych właścicieli lub użytkowników wieczystych otrzymuje odpowiednio na własność lub w użytkowanie wieczyste, nieruchomości składające się z takiej liczby działek gruntu wydzielonych w wyniku scalenia i podziału, których łączna powierzchnia jest równa powierzchni dotychczasowej jego nieruchomości, pomniejszonej o powierzchnię niezbędną do wydzielenia działek gruntu pod nowe drogi lub pod poszerzenie dróg istniejących.
- Osoby, które otrzymały nowe nieruchomości wydzielone w wyniku scalenia i podziału, są zobowiązane do wniesienia na rzecz gminy opłat adiacenckich w wysokości do 50% wzrostu wartości tych nieruchomości, w stosunku do wartości nieruchomości dotychczas posiadanych.
- Dokumenty do pobrania:
brak
- Szczegółowych informacji udziela:
Wydział Gospodarki Nieruchomościami
pokój: 42
telefon: +48 (44) 724 23 11 wew. 246
email: wgn@tomaszow-maz.pl