Wybierz interesujący Cię temat z menu.
Do zadań Wydziału Podatków i Opłat należy:
1) sporządzanie planów dochodów w zakresie podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego,
od środków transportowych, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz innych podatków i opłat należnych gminie na podstawie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych nie przypisanych innym komórkom organizacyjnym Urzędu oraz ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie oraz proponowanie wysokości stawek podatków i opłat lokalnych;
2) prowadzenie dla potrzeb podatkowych ewidencji nieruchomości, gruntów rolnych i środków transportowych oraz nieruchomości, dla potrzeb ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami – bieżące aktualizowanie danych;
3) dostarczanie podatnikom druków informacji o nieruchomościach osób fizycznych;
4) przyjmowanie od podatników druków informacji o nieruchomościach, deklaracji na podatek od nieruchomości, rolnego, leśnego, od środków transportowych oraz deklaracji
o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i ich weryfikacja;
5) wydawanie decyzji ustalających wysokość podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego oraz łącznego zobowiązania pieniężnego a także prowadzenie rejestrów wymiarowych,
dla nieruchomości stanowiących własność osób fizycznych;
6) wydawanie decyzji zmieniających wysokość ustalonego podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego oraz łącznego zobowiązania pieniężnego;
7) weryfikacja dokumentów źródłowych stanowiących podstawę zmiany naliczonego podatku
i opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
8) naliczanie podatków i opłat w zakresie określonym w pkt. 1 oraz prowadzenie rejestrów wymiarowych, przypisów i odpisów ustalanych zobowiązań;
9) bieżące uzgadnianie prowadzonych rejestrów wymiarowych, przypisów i odpisów
z Wydziałem Finansowo Księgowym;
10) opracowywanie decyzji administracyjnych w przedmiocie ulg, umorzeń zobowiązań podatkowych i z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, rozkładania płatności na raty i odraczania terminów płatności;
11) wydawanie decyzji administracyjnych dla przedsiębiorców w zakresie udzielania ulg
w podatkach i opłatach lokalnych w ramach pomocy publicznej;
12) prowadzenie bieżącej sprawozdawczości w zakresie pomocy publicznej za pomocą aplikacji SHRIMP;
13) wydawanie zaświadczeń o udzielonej pomocy de minimis;
14) wydawanie postanowień w zakresie wniosków o rozkładanie na raty, umorzenia zaległości
z tytułu podatków i opłat stanowiących dochody gminy a realizowanych przez Naczelników Urzędów Skarbowych;
15) prowadzenie ewidencji wydanych decyzji uznaniowych, na podstawie których przyznano ulgi w spłacie podatków i opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
16) prowadzenie postępowania dowodowego w zakresie podatków i opłat stanowiących dochód budżetu gminy;
17) prowadzenie postępowania podatkowego oraz wydawanie decyzji określających wysokość zobowiązania podatkowego i opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
18) prowadzenie postępowania podatkowego oraz wydawanie decyzji o odpowiedzialności podatkowej następców prawnych;
19) prowadzenie postępowania podatkowego mającego na celu wydawanie decyzji w sprawach określenia wysokości nie zapłaconego podatku, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, umorzenia postępowania podatkowego, uzupełnienia i sprostowania decyzji oraz zmiany decyzji na skutek wniesionego odwołania;
20) prowadzenie stałych działań w zakresie kontroli danych zawartych w deklaracjach
na podatek od nieruchomości osób prawnych, podatku od środków transportowych i opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz informacji w zakresie podatku
od nieruchomości osób fizycznych;
21) prowadzenie kontroli w terenie w zakresie powszechności opodatkowania oraz rzetelności składanych deklaracji podatkowych i deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz informacji o nieruchomościach;
22) bieżące sporządzanie protokołów z czynności kontrolnych, wniosków i zaleceń pokontrolnych oraz kontrola ich realizacji;
23) sporządzanie wniosków karno-skarbowych w przypadku nie zgłoszenia obowiązku podatkowego lub rozbieżności uwidocznionych w składanych deklaracjach podatkowych
i o opłatach oraz informacjach o nieruchomości;
24) sporządzanie wniosków o refundację utraconych dochodów gminy z tytułu ulg i zwolnień podatkowych;
25) bieżące sprawdzanie terminowości wpłat należności i terminowe podejmowanie czynności zmierzających do sporządzania upomnień, wezwań do zapłaty, tytułów wykonawczych
w zakresie:
a) podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego, od środków transportowych, opłaty
za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz innych podatków i opłat należnych gminie,
b) dzierżawy gruntów, wieczystego użytkowania, przekształceń prawa użytkowania
w prawo własności oraz innych dochodów z tytułu gospodarki nieruchomościami oraz
z tytułu czynszu najmu,
c) wzrostu wartości nieruchomości w związku z uchwaleniem lub zmianą planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego,
d) opłat za zezwolenia na handel napojami alkoholowymi, opłaty targowej oraz opłat
za wodę, ścieki i energię elektryczną na targowisku miejskim,
e) opłat za zajęcie pasa drogowego, wycinkę drzew oraz innych opłat wynikających
z ustaw o drogach, ochronie przyrody i środowiska, transportu drogowego i innych oraz usług wykonywanych na cmentarzu komunalnym,
f) mandatów karnych nakładanych przez Straż Miejską, kar porządkowych i kar umownych,
g) należności powstałych wskutek wypłaty świadczeń z funduszu alimentacyjnego, przypisywanych na podstawie wystawianych przez MOPS decyzji administracyjnych
w sprawie zwrotu tych należności przez dłużników alimentacyjnych,
h) pozostałych nie wymienionych wyżej dochodów budżetowych należnych gminie oraz dochodów z tytułu rozliczenia dotacji, zwrotu bądź refundacji wcześniej poniesionych wydatków;
26) windykacja należności podatkowych na podstawie przepisów o egzekucji w administracji, egzekucja opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz egzekwowanie
i windykacja należności wynikających ze stosunków cywilnoprawnych oraz innych
nie podatkowych należności budżetu miasta, o których mowa w pkt 25 w zakresie nadanych uprawnień;
27) prowadzenie nakazowych postępowań sądowych w zakresie opłat za użytkowanie wieczyste i dzierżawy gruntów;
28) prowadzenie postępowań zabezpieczających należności pieniężne;
29) zgłaszanie wierzytelności gminy do sądów gospodarczych w związku z ogłoszoną upadłością podmiotów;
30) zgłaszanie dłużników do Krajowego Rejestru Długów na podstawie ustawy o udostępnieniu informacji gospodarczych;
31) współpraca z Urzędami Skarbowymi i Komornikami Sądowymi oraz MOPS w zakresie wpływów i egzekucji należności stanowiących dochody gminy;
32) opracowywanie projektów uchwał Rady Miejskiej i zarządzeń Prezydenta Miasta
w sprawach podatków i opłat lokalnych oraz za gospodarowanie odpadami komunalnymi
w zakresie zadań Wydziału;
33) dokonywanie zwrotu producentom rolnym podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej;
34) przygotowywanie wniosków, rozliczeń i sprawozdań w związku z dotacją celową na zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej;
35) wydawanie postanowień w zakresie pisemnych interpretacji prawa podatkowego
w indywidualnych sprawach;
36) wydawanie zaświadczeń z zakresu zadań wykonywanych przez Wydział;
37) prowadzenie szczegółowej ewidencji księgowej należnych dochodów i pobieranych wpłat na indywidualnych kontach zobowiązań w odniesieniu do poszczególnych kontrahentów oraz tytułów i klasyfikacji budżetowej w zakresie:
a) podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego, od środków transportowych, opłaty
za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz innych podatków i opłat należnych gminie,
b) dzierżawy gruntów, wieczystego użytkowania, przekształceń prawa użytkowania
w prawo własności oraz innych dochodów z tytułu gospodarki nieruchomościami oraz
z tytułu czynszu najmu,
c) wzrostu wartości nieruchomości w związku z uchwaleniem lub zmianą planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego,
d) opłat za zezwolenia na handel napojami alkoholowymi, opłaty targowej oraz opłat
za wodę, ścieki i energię elektryczną na targowisku miejskim,
e) opłat za zajęcie pasa drogowego, wycinkę drzew oraz innych opłat wynikających
z ustaw o drogach, ochronie przyrody i środowiska, transportu drogowego i innych oraz usług wykonywanych na cmentarzu komunalnym,
f) opłat za udostępnienie danych osobowych, opłaty skarbowej, mandatów karnych nakładanych przez Straż Miejską, kar porządkowych i kar umownych,
g) należności powstałych wskutek wypłaty świadczeń z funduszu alimentacyjnego, przypisywanych na podstawie wystawianych przez MOPS decyzji administracyjnych
w sprawie zwrotu tych należności przez dłużników alimentacyjnych,
h) pozostałych nie wymienionych wyżej dochodów budżetowych należnych gminie oraz dochodów z tytułu rozliczenia dotacji, zwrotu bądź refundacji wcześniej poniesionych wydatków;
38) bieżące dokonywanie zapisów księgowych na kontach analitycznych podatników
i pozostałych dłużników na podstawie dowodów wpłat, wyciągów bankowych, decyzji postanowień i innych dowodów księgowych;
39) dokonywanie rozliczeń z tytułu wpłat, zwrotów, nadpłat i zaległości;
40) naliczanie odsetek za zwłokę oraz wystawianie postanowień w sprawie zarachowania wpłat na odsetki;
41) pobór opłaty skarbowej i wykonywanie innych czynności wynikających z ustawy
o opłacie skarbowej;
42) rozliczanie wpłat opłaty targowej w odniesieniu do wydanych paragonów i raportów dziennych opłaty targowej oraz sprawdzanie wniosków o wypłatę wynagrodzenia
za inkaso;
43) rozliczanie otrzymanych wpłat od dłużników alimentacyjnych na części należne budżetowi państwa, gminom dłużników oraz gminie wierzyciela tytułem zwrotu świadczeń wypłaconych z funduszu alimentacyjnego osobom uprawnionym;
44) wprowadzanie danych w zakresie przypisów i odpisów należności określonych
na podstawie dokumentów ustalających bądź zmieniających wysokość zobowiązań, wydanych przez komórki merytoryczne Urzędu;
45) ustalanie za okresy miesięczne przypisów należności z tytułu podatków i opłat oraz pozostałych dochodów budżetowych i przekazywanie do bilansowej ewidencji finansowo-księgowej;
46) uzgadnianie za każdy miesiąc wpłat i zwrotów z tytułu dochodów budżetowych wynikających z ewidencji szczegółowej z księgowością syntetyczną prowadzoną
przez Wydział Finansowo Księgowy;
47) uzgadnianie za każdy miesiąc ustalonych kwot zobowiązań podatkowych i pozostałych
ze stanowiskami wymiaru podatków i opłat oraz pozostałych dochodów budżetowych ustalanych w poszczególnych komórkach merytorycznych Urzędu;
48) sporządzanie wewnętrznych dowodów księgowych dla potrzeb prowadzonej ewidencji;
49) przygotowywanie danych do sporządzania sprawozdań kwartalnych;
50) prowadzenie obsługi kasy w zakresie dochodów i wydatków;
51) codzienne przygotowanie pakietów z gotówką i bankowym dowodem wpłaty celem odprowadzenia gotówki do banku oraz organizowanie transportu;
52) bieżące inwentaryzowanie i zabezpieczanie gotówki pozostającej w kasach zgodnie
z procedurą dotyczącą przyjmowania, przechowywania i odprowadzania wpłat gotówkowych;
53) realizowanie innych powierzonych zadań wynikających z ustaw i innych przepisów stanowiących kompetencje Wydziału.